Tilitoimiston on erittäin tärkeää sopia kirjallisesti asiakasyrityksensä kanssa siitä mitä kumpikin sopimuksen osapuoli seuraa ja mistä he vastaavat. Palkkahallinnon palveluista on henkilötietolain mukaan sovittava kirjallisesti - taloushallintoliiton jäsenille kirjallinen sopiminen on itsestään selvyys, ainakin sen tulisi olla.
Kun sopimusta tehdään
ja päivitetään, keskustelu on tärkeää
Palkkahallinnossa on paljon sovittavia asioita. On syytä hoitaa
sopimus niin että sovitaan mitä tilitoimisto seuraa ja mitä palveluja se
suorittaa ja mistä se vastaa. Sopimusteknisistä syistä johtuen, on muistettava
että ei tule ottaa kantaa, mitä asiakas seuraa ja tekee. Vain se
merkitään mitä tilitoimisto seuraa tai mitä palveluja tilitoimisto tarjoaa. Asiakkaan
velvoitteita ovat kaikki ne mitä ei ole sovittu tilitoimiston seurattavaksi.
Sopimuksen allekirjoitustilanteessa kun sopimusta käydään asiakkaan kanssa
läpi, on kuitenkin hyvä vielä tuoda esiin joitakin yksityiskohtia, jotta asiakas
huomio ne – silloin asiakas voi vielä päätyä ulkoistamaan jotain seurantoja ja palveluja
tilitoimistolle.
On vastuullista sekä asiakasta että tilitoimiston itsensä
kannalta että tilitoimisto ei sovi tarjoavansa jotain sellaista mitä se ei
pysty koko ajan tarjoamaan riittävällä laadulla. Taloushallintoliiton
jäsensäännöissä sanotaankin että omat resurssit on muistettava ja sellaisista
toimeksiannoista on pidättäydyttävä mihin ei ole resursseja. On toivottavaa että sitä noudattaisivat kaikki tilitoimistot. Resurssien puute
voi olla joko se, ettei aika riitä tai se ettei juuri sen tehtävän
suorittamiseen ole kenelläkään tilitoimiston henkilökunnasta asiantuntemusta.
Asiakkaan
kanssa käyty avoin keskustelu on aina hyväksi, eikä se tarkoitus tietenkään saa
olla pelkästään uusien palvelujen myynti asiakkaalle. On muistettava se
tosiasia, että mitä paremmin tilitoimisto tuntee asiakkaansa, sitä helpompi sen
on tarjota hyvää palvelua. Ja sitä paremmin asiakas sitoutuu tilitoimistoon.
Hyvän asiakassuhteen osapuolet tuntevat toisensa ja luottavat toisiinsa.
Lomautuspäivien
seuranta
Yksi seurattavista asioista on ehdottomasti lomautusajat. Se
on asia josta on hyvä vähintään tiedotteen muodossa lähestyä asiakasyrityksiä.
Asiakkaan voi olla vaikeaa ymmärtää työntekijöiden lomautusaikojen olevan asia,
jota ei tilitoimistossa huomata, jos sitä ei ole sovittu seurattavaksi. Siksi on
tärkeää tuoda esille että se on asia jota on seurattava ja asiakkaan on
päätettävä seuraako hän sitä itse vai ulkoistaako hän seurannan. Asiakkaalle on
hyvä kertoa miksi aikaa pitää seurata ja miten voi välttyä ylimääräisiltä
kustannuksilta. On kuitenkin muistettava että tämä on palvelu jonka
hinnoitteluun on käytettävä hetki aikaa ja mietittävä miten se toteutetaan ja
miten se hinnoitellaan.
On myös hyvä kertoa asia selkeästi niin että asiakas
ymmärtää millainen työ seurannassa on. On selkeästi kerrottava ettei tätä
tietoa näe mistään suoraan normaalin palkanlaskennan lomassa, eikä
palkanlaskija voi muistaa näitä asioita ulkoa. On kerrottava että tämä on asia
jonka seuraamiseen on erikseen paneuduttava ja että seurannassa on iso vastuu. Tähän
voi asiakkaasta riippuen olla useampiakin erilaisia vaihtoehtoja, joita ei heti
huomaa, ellei asiaa ole miettinyt tarkemmin.
Jos asiakaan kanssa ei ole asiasta
puhuttu eikä tilitoimisto ole lähettänyt asiakkaille edes tiedotetta asiasta,
voi syntyä ikäviä tilanteita kun työsuhteen päättyminen 200 päivän ylittäneen
lomautuksen johdosta realisoituu. Tilitoimisto on asiassa oikeassa, jos ei ole
sovittu että sitä seurataan, asia on asiakkaan vastuulla. Silloin korvauksen
määrä ei ole tilitoimiston vastuulla kun asiakas sitä tilitoimistolta pyytää.
Korvattava summa voi olla ikävän suuri kun sitä tilitoimistolta vaaditaan
maksettavaksi, onko se kuitenkin liian pieni siihen että asiakas menetetään,
kun vastuusta tässä asiassa kiistellään?
Hyvä palvelutuote,
jonka kanssa pitää olla normaaliakin huolellisempi
Tilitoimiston näkökulmasta katsottuna tämä on tilanne, jossa
on hyvä tilaisuus tuotteistamiseen ja palvelun myymisen. Asiassa on muistettava
noudattaa erityistä huolellisuutta. Jos tilitoimisto tarjoaa tätä palvelua, on
varmistettava että seuranta tilitoimistossa varmasti toimii oikein.
Palkanlaskennan ohjelmistoissa on monissa mahdollisuus seurata työntekijöiden
syntymäpäiviä, työvuosia, ylitöitä jne. Mutta kovin usein ei ole mahdollista
järkevästi seurata lomautuksen kestoa niin että lomautusajat tulevat esiin
normaaleissa kuukausirutiineissa. Seuranta on mahdollista luonnollisesti
järjestää esimerkiksi Excel-taulukolla tai vaikka ruutupaperilla, kunhan
seuranta on järjestää niin että se toimii aukottomasti ja asia on myös
palkanlaskijan sijaisella tiedossa.
Lomautusten keston seuranta on hyvä tuote
ja palvelu myytäväksi asiakkaille koska seurannan puuttuminen voi aiheuttaa
työnantajalle isoja kustannuksia jotka hän olisi voinut välttää. Mutta juuri
tästä syystä on tilitoimiston oltava varma siitä että se pystyy tarjoamaan
tämän seurannan kun se ottaa sen palvelutuotteekseen. Asia on tärkeä ja seuranta
onkin pystyttävä järjestämään niin että lomautuspäivät tulevat tarkistettua
säännöllisesti riittävän usein. Jos epäilyttää saadaanko syntymään aukoton
seurantajärjestelmä joka toimii myös vuosilomien aikana, on parempi sanoa
asiakkaalle että tämä on asia jota hänen on itse seurattava. Epäonnistuminen
asiassa voi johtaa luottamuksen menettämiseen muissakin palveluissa.
On tärkeää että huolehdimme asiakkaistamme, mutta samalla on
huolehdittava omista vastuistamme, jotta voimme jatkossakin huolehtia
asiakkaistamme.
Faktaa lomautuksista:
·
Kun
työntekijä on ollut lomautettuna 200 päivää (mukaan lasketaan kaikki päivät),
hänellä on oikeus irtisanoutua ja hänelle on maksettava irtisanomisajan palkkaa
vastaava korvaus lomakorvauksineen – irtisanomisaika tässä lasketaan työnantajan
irtisanomisajan mukaisesti. Irtisanomisaika voi siis olla pitkäkin jos kyseessä
on pitkä työsuhde
·
Työnantaja saa vähentää irtisanomisajan palkasta
14 päivän palkan, jos työntekijä on lomautettu lain tai sopimuksen mukaista yli
14 päivän lomautusilmoitusaikaa käyttäen. Tästä voidaan sopia poikkeavasti
valtakunnallisilla työehtosopimuksilla.
·
Jos lomauttaminen on tapahtunut toistaiseksi,
työnantajan on ilmoitettava työn alkamisesta vähintään viikkoa ennen, jollei
toisin ole sovittu. Lomautuksen loppumisesta on siis ilmoitettava viikkoa ennen
200 päivän täyttymistä jos haluaa välttää irtisanoutumisen siihen vedoten
·
Keinotekoinen lyhytaikainen työskentely ei
katkaise lomautusta, vaan työntekijän työpanoksen on oltava työpaikalla
tarvittavaa kun lomautus katkaistaan.
ö
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti