Kun
seuraa miten tilitoimistot mainostavat omia palvelujaan, löytyy mielenkiintoisia näkökulmia. Miten mielellään
sanoisinkaan tuotteitaan, mutta niin ei vielä voi sanoa. Tuotteistamista voisi
joskus pohtia laajemminkin, mutta nyt siis palvelujen mainontaan.
Enemmän kuin tilitoimisto
Yksi
tutuimmista tavoista on mainostaa ”enemmän kuin tilitoimisto” Mitähän se on?
Suomessa tilitoimistossa tehdään se mitä tehdään, eikä kenelläkään oikeasti ole
tarvetta olla enemmän kuin tilitoimisto jos hoitaa ne työt kunnolla mitä
tilitoimiston työhön kuuluu. Mistä sen palvelut koostuvat, mitä tekee se joka
on enemmän? Silloin pitää tehdä jotain ihan muita palveluja siinä sivussa?
Jotta tekee enemmän. Voisiko ajatella että mainostettaisiin sitä mitä
tilitoimistosta saa? En ainakaan itse haluaisi käyttää palveluja jotka ovat:
”enemmän kuin autokoulu”, ”enemmän kuin kampaaja” tai ”enemmän kuin taksi”. En,
ellei sieltä sitten oikeasti saa jotain enemmän, autokoulu opastaa muussakin
kuin auton ajossa ja liikennesäännöissä, kampaaja suorittaa hierontaa samassa,
tai taksi kantaa tavarat sisään samaan hintaan, vaikka en ole vanha ja sairas.
Mitä tilitoimisto voi tarjota jotain mitä kukaan muu tilitoimisto ei tee,
ollakseen enemmän kuin tilitoimisto? Ja silloin ehkä nimenkin pitää olla jotain
muuta. Lanseerasin joskus omassa mainonnassamme sanaa
Taloushallinnonpalvelukeskus. Mutta nykyään lähes joka tilitoimisto hoitaa
laskujen maksatusta, laskujen kierrätystä, laskutusta, kirjanpitoa, verotusta
ja palkkoja. Joten ei sekään enää erota meitä muista mainonnan keinoin. ”Olemme
enemmän kuin tilitoimisto” mielestäni kertoo herkästi joko sen että koko asiaa
ei ole suuremmin mietitty, se on jossain nähty ja koettu että sitä mekin
käytämme. Tai sitten on kova halu erottua mutta kun oikeasti ei ole mitään
millä erottua käytetään tätä lausetta.
Vuosien kokemuksella
Toinen
mainonnassa huomiota saava asia on ”vuosien kokemuksella”. Tämä lause on hyvä
jos siihen on liitetty jotain muutakin. Kokemus kun on tilitoimistomaailmassa
vähän sama kuin siinä vanhassa sananlaskussa se Tuli – hyvä renki mutta huono
isäntä. Jos tilitoimistossa uskotaan kokemuksen voimaan ja siihen että kun on
ennenkin osattu, osataan edelleen, voi tulla ikäviä seurauksia. Taloushallinto
ja verotus kehittyvät ja muuttuvat niin paljon koko ajan, ettei sillä mitä
tiesit viime vuonna enää ole välttämättä täyttä käyttöarvoa. Toivoisin että
asiakkaat enemmän kysyisivät tilitoimistoiltaan sitä miten paljon he käyvät
koulutuksissa. Miten paljon heille tulee tietoutta alan muuttuvista asioita.
KLT kirjanpitäjillä on järjestelmä jossa koulutusta on hankittava tietty määrä
vuodessa, jos kyseinen KLT on Suomen Taloushallintoliiton jäsentoimiston
vastaava hoitaja, koulutusta tarvitaan vähän enemmän vuosittain. Mutta
tosiasiassa sitä pitää olla enemmän. Ei riitä että istuu vuosittain Tili- ja
Veropäivillä tai vastaavassa tilaisuudessa. Se on tärkeä tilaisuus ja siellä
ilman muuta jokaisen ammattitaitoaan ylläpitävän taloushallinnon ammattilaisen
kannattaa käydä aina kun se on mahdollista. Mutta jos haluaa pysyä ajan
tasalla, se ei yksistään riitä. Tarvitaan muutakin koulutusta.
Taloushallintoliitolla on kattava koulutustilaisuuksien kirjo vuoden mittaan,
osa maakunnissa, osa Helsingissä. Toki tarvittavaa koulutusta saa jokainen myös
omalla paikkakunnallaan jos matkat kauhistuttavat. Kunhan vain muistamme että
koulutus on tärkeää. Kun joku toimistosta käy koulutuksessa on synti jättää
kertomatta sen anti muille toimiston ihmisille. Jos taas joku tekee töitä
yksin, on entistä tärkeämpää käydä koulutuksissa, kuuntelemassa uudet asiat ja
verkottumassa kollegoiden kanssa.
Pääasia
on että muistamme että tarvitsemme koko ajan tietoa joka on ajan tasalla.
Kokemus on tärkeää ja sillä pystymme nopeasti omaksumaan uuden tiedon ja
soveltamaan sitä, kunhan kokemus ei nouse päähän ja saa meitä luulemaan että
tiedämme jo kaiken tarvittavan.
Muiden mustamaalaaminen
Yksi
ikävä ilmiö nykymainonnassa on tilitoimistoihinkin rantautumassa ja osin jo
rantautunut. Nimittäin kilpailijoiden mustamaalaaminen. Olen törmännyt
siihenkin, että kerrotaan ihan suoraan asiakkaalle, ettei jonnekin kannata
mennä, koska se on lopettamassa. Vaikka tässä ei ole toden häivää. Tai
haukutaan avoimesti toisen hinnoittelua tai työn jälkeä. Jokin aika sitten
mainostettiin yhtä tilitoimistoa sillä että heiltä saa oikeita raportteja,
muista suurimmasta osata virheellisiä. Samalla jätettiin kertomatta että
virheellisyys johtuu maksuperusteisesta kirjanpidosta, jonka asiakas on
halunnut tai siitä että asiakas ei toimita kuukausittain varastotietoa tai
muuta tärkeää tulokseen vaikuttavaa informaatiota. Tällöin raportit ovat
väärin, mutta ne ovat laadittu sen perusteella mitä asiakas toimittaa. Saatiin
aikaan raflaavaa mainontaa joka puri osaan yrittäjistä. Toki asiakkaalle pitää
kertoa että raportti ei kerro näillä tiedoilla totuutta, ja sen jokainen
itseään kunnioittava tilitoimisto tekeekin.
Nyt
uutena Taloushallintoliiton jäsentoimistoille onkin tullut vaatimus siitä että
luovutetusta raportista pitää näkyä sen laadintaperuste. Tätä tervehdin ilolla.
Kun sen tekee kerran kunnolla omiin raporttipohjiinsa, ovat raportit aina
kunnossa, valitsee vain sen mikä vastaa tilannetta. Tieto laadintaperusteesta
on raportissa mukana, jolloin sitä ei voi jättää pois esimerkiksi
neuvotteluissa pankin kanssa. Näitä muokkauksia kun tein itse omiin
raportteihin mietin miten sen olisin voinut tehdä jo vaikka kuinka kauan
sitten, en vaan sitä tajunnut ennen kuin se näin standardissa kerrottiin. Jospa
tämä myös veisi pohjan pois näiltä vääriltä mainoksilta. Vaikka meitä on
moneksi, mielestäni on aina parempi kehua itseä kun haukkua muita.
Hintakilpailu
Kaikkein
ikävintä on se kun tilitoimisto kilpailee suoraan hinnalla. Se kertoo suoraan,
ettei siellä arvosteta omaa työtä, kun sitä myydään alennuksella. Tavaraa voi
myydä tarjouksessa, mutta se että tilitoimisto kotisivuillaan mainostaa uusille
asiakkaille parin kuukauden ilmaista kirjanpitoa, se on surullista. Palkat on
kuitenkin maksettava eikä muutkaan kustannukset laske tarjouksen ajaksi, joten
alennus on yleensä pois katteesta ja suoraan tilitoimistoyrittäjän omasta
toimeentulosta. Tässä kohdin kannattaisi miettiä olisiko joku muu keino erottua
kuin myydä ammattitaitoaan alennuksella, siitä maineesta ja käytännöstä kun on
todella vaikea päästä pois. Jos työ on hyvää, siitä voi veloittaa se mitä siitä
pitääkin veloittaa.
Lopuksi
Olen
ollut tilitoimistoalalla pitkään ja tarkastanut monta toimistoa
Taloushallintoliiton tarkastajana. Minulla on myös hyvin paljon ystäviä
tilitoimistoissa. Toivoisin että me jokainen osaisimme arvostaa omaa työtämme
myymättä sitä alennuksella. Mutta että arvostaisimme myös kollegoidemme työtä,
niin että toimisimme asiallisesti vaikeissakin kohdissa. Emme julkisesti
antaisi negatiivisia lausuntoja toisistamme kuin silloin kuin se on
välttämätöntä, silloin kun kollegana toimii henkilö jonka pitäisi toimia ihan
jollakin muulla alalla. Nämä tapaukset ovat sitten erikseen.
Kun
alamme mainonta on asiallista ja toimimme kunnioittavasti toisiamme kohtaan,
koko alan imago paranee ja meitä aletaan kohdella muidenkin taholta
asiantuntijoina, joita me todella olemme. Näin myös alamme hintataso nousee
sille tasolle kuin sen pitäisi olla, jotta yhdellä kirjanpitäjällä ei tarvitse
olla niin paljon asiakkaita ja hän ehtisi hoitaa asiakkaan asiat hyvin. Ja
jotta alamme palkkataso olisi sellainen mitä alamme ammattilaiset ansaitsevat.
Tämän asian hoitaminen on meidän kaikkien yhteisenä vastuuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti