Olin Suomen Taloushallintoliiton
hallituksen jäsen reilut kymmenen vuotta sitten, kun pohdimme, ettei
palkanlaskijoille ole riittävästi kunnon koulutusta joka valmentaisi
palkkahallintoon tilitoimistossa. Kun sitä ei löytynyt ja tarvetta tuntui
olevan, päätti hallitus että Taloushallintoliitto järjestää sitä itse. Kurssi
päätettiin rakentaa aivan alusta niin että sen rakenne ja sisältö vastaisi sitä
tarvetta mikä tilitoimistoilla oli.
PHT lähti liikkeelle tyhjästä
Valtavan työn silloin tekivät tilitoimistoammattilaiset
Jaana Ikkala ja Tarja Lindroth sekä Taloushallintoliiton toimiston talous- ja
palkkahallintoasioista vastaava henkilö Päivi Nuolioja.
Kunnioitan tätä ryhmää
ja heidän silloin antamaansa valtavaa panostusta kurssin luomiseksi. Itselläni
oli silloin paljon erilaisia luottamustehtäviä, olin innokkaasti mennyt mukaan
kaikkiin sellaisiin ryhmiin ja toimintaan joka Taloushallintoliiton piirissä
palveli alan kehitystä ja tilitoimistojen henkilökunnan tai asiakkaiden
asioiden ja osaamisen parantamista. Olen henkilökohtaisesti aina pitänyt
taloushallintoa paljon helpompana kokonaisuutena hallita kuin palkkahallintoa.
Muistan edelleen miten ajattelin, että oli upea juttu kun nämä osaavat
ammattilaiset ottivat kopin kurssin synnyttämisestä. Itse koin tämän kurssin
luomisen ja ylläpitäminen vaativan sellaista ammattitaitoa, ettei itselläni
olisi tälle ryhmälle riittävästi annettavaa.
Maailma on muuttunut kymmenessä vuodessa, niin myös
toimintaympäristömme alalla on muuttunut ehkä vielä enemmän. Kun PHT (palkkahallinto
tilitoimistossa) -kurssi alkoi, ajatuksena oli että kahdessa tai kolmessa
vuodessa olemme kouluttaneet kaikki tilitoimistojen tämän tyyppistä koulutusta
tarvitsevat palkanlaskijat. Kolmannen vuoden aikana alkoi alustavasti näkyä
viitteitä siitä että kysyntää voisi olla jatkossakin. Mietimme kurssin
järjestämistä vielä ehkä vuoden tauon jälkeen, ehkä joka toinen vuosi, koska kysyntää
tuntui jonkin verran vielä olevan. Tässä kohdin yritykset kasvattivat
palkkahallinnon ulkoistuksia ja tilitoimistot muutenkin heräsivät
palkkahallinnon ammattilaistensa koulutuksen tärkeyteen. Varmasti myös päättyneiden
kurssien osallistujien positiiviset kommentit lisäsivät kiinnostusta kurssia
kohtaan.
Ei koskaan mukaan…
Vanha sanonta ”Älä koskaan sano ei koskaan” tuli itselleni
tutuksi tämän kurssin kohdalla. Olin ajatellut etten koskaan tule olemaan
mukana tämän kurssin järjestelyissä. Pidin kurssia aivan liian tärkeänä ja omaa
osaamistani palkkahallinnosta aivan liian suppeana, voidakseni olla tässä
avuksi. Toisin kuitenkin kävi. Kurssi on vuoden mittainen ja se muodostuu sekä
etätehtävistä, oppimispäiväkirjoista, lähiopintopäivistä, lopussa tehtävästä projektityöstä (ensin puhuimme Case -tehtävästä) sekä tentistä. Ensimmäiseen
kurssiin omasta toimistostamme osallistui palkanlaskija ja sain konkreettisesti
huomata miten tämä kurssi todella työllisti ihmistä etätehtävillä ja kurssin
lopuksi tehtävällä case – tehtävällä. Kun sitten toinen vuosikurssi oli menossa,
erinäisten sattumuksien kautta tieni vei juuri tämän projektityön tarkastajaksi
ja palautteen antajaksi. Seuraavan vuoden tehtävä sitten olikin jo minun
käsialaani. On mielenkiintoinen ja opettava tilanne kun huomaa ajatelleensa
asian väärin jonka seurauksena on sitten tehnyt tehtävän väärin ja kun virhettä
kasvattaa kopioinnin ja toisesta versiosta toiseen siirretyn Excel taulukon
särkyneet kaavat ja edessäsi on reilut 40 asiansa osaavaa palkanlaskijaa, jotka
odottavat oikeaa vastausta. Olen tottunut selviämään tilanteista ja selvisin
toki siitäkin. Mutta oikea palkkahallinnon ammattilainen olisi selvinnyt paljon paremmin :) Tämä ei minun maailmaani "kaatanut" mutta se ei ole hyvä asia opiskelijoille eikä kurssia järjestävälle taholle. Tämän kurssin opiskelijat kun oikeasti ansaitsevat parasta.
Totuus kun on että oma osaamiseni on muussa kuin juuri
siinä palkanlaskennan tiukassa substanssissa. Tiedän paljon menetelmistä ja
niiden tehostamisesta järkevästi. Yksi tärkeä ajatukseni on erilaiset riskit ja
niiden välttäminen tilitoimistossa, asiakaspalvelun ja – sitoutumisen jatkuva
parantaminen, tilitoimiston palvelujen myyminen asiakkaalle niin että molemmat
hyötyvät. Tilitoimistossa tulee huomata mikä on se mitä asiakas tarvitsee,
sellaista tulee hänelle tarjota mutta hänelle ei tule ”tuputtaa” sellaista jota
hän ei tarvitse, vaikka se monelle muulle olisikin tarpeellista. Tätä osaamista
olen nyt tuonut PHT – työhön ja palkkahallinnon ajatusmaailmaan
Taloushallintoliitossa. Myös Projektityö, on muutettu vastaamaan sitä mitä nämä
opiskelijat eniten tarvitsevat. Varmuutta vastaamiseen asiakkaan kysymyksiin,
kuitenkin niin että huolehditaan vastuista eikä tilitoimistolle tule ikäviä
yllätyksiä vastauksista. Palkkoja opiskelijat osaavat laskea loistavasti ja siihen he
ovat saaneet lisää tietoa ja vahvistusta vuoden kestäneeltä kurssilta joten
keskitymme projektityössä asiakaspalveluun ja yhteistyöhön asiakkaan kanssa,
unohtamatta riskien tunnistamista ja välttämistä. Vuosi vuodelta opiskelijoiden
tämä tiedot ja taidot paranevat, onkin ilo lukea aina vain paremmaksi käyviä
vastauksia.
Oma osuuteni PHT10:n lopuksi |
Myös PHT10 päättyi
juhlallisesti kuten aina
PHT 10, eli kymmenes vuosikurssi sai kurssinsa valmiiksi
elokuussa. Pidimme perinteisen Projektityön purkuluennon, jossa kerroin omat vastausehdotukseni
ja avasin ajatuksia myös näihin kysymyksiin liittyvistä asioista tilitoimiston
arjessa. Kuulimme myös Heikki Peltolan innostavan luennon, jota on aina ilo
kuulla, vaikka olisi jo aikaisemmin kuullutkin :)
Seuraavana päivänä oli opiskelijoilla vielä tentti. Tentin
jälkeen jaettiin todistukset, kukkia ja pieni lahja, otettiin yhteiskuva ja
nautittiin Eteran loistavasta tarjoilusta. On mahtavaa olla mukana tässä,
katsoa innokkaita opiskelijoita, lukea heidän vastauksiaan Projektityöhön ja
tentin vastauksiin. Seuraavaksi itselläni onkin työn alla Työaikalain vastausten tarkastaminen, johon minulla onneksi on mallivastaus jonka on kirjoitanut tehtävät laatinut asiantuntija, Aluehallintoviraston tarkastaja Jukka Kurki.
Minulla on hyvä usko tämän tentin onnistumiseen kaikkien
osalta, kun tarkastin projektityön vastaukset, ne olivat koko minun tekemäni
tehtävien parhaat.
PHT10 kurssilaisten kahden viimeisen kurssipäivän ohjelma...
Kun jo aikaisemmin totesin, alalla on tapahtunut paljon.
Kymmenen vuotta sitten tilanne oli se että kun koulutimme noin 50 ihmistä
vuodessa tässä vaativassa koulutuksessa, ajatuksena realistisesti oli se että
kolmessa vuodessa kaikki innokkaimmat palkanlaskijat tilitoimistoissa olisi koulutettu.
Ajatuksena se että tämän kolmen vuoden kuluttua voisimme parin vuoden välein saada
sen verran opiskelijoita että kurssi kannattaa järjestää. Mutta sen kolmen
vuoden aikana yritysten palkkahallinnon ulkoistaminen eteni niin huimaa vauhtia
että palkanlaskijoiden määrä tilitoimistoissa lisääntyi. Ja heidän työtehtävänsä
monipuolistuivat niin että juuri tätä PHT – koulutusta tarvittiin laajalti.
Koko ala ammattimaistui. Tämä on alan ja sillä toimivien ihmisten kannalta aivan loistava asia.
Koska koulutuksen kehittäneet ihmiset olivat tämän alan
rautaisia ammattialisia, he loivat pohjan ja rungon, joka on osoittautunut niin
hyväksi, että koulutukselle on jatkuva kysyntä. Kun pohjatyö on tehty kunnolla
ja jatkuvasti huolehditaan ammattitaitoisista kouluttajista, kurssi myös säilyy
hyvänä ja opiskelijoilla on aidosti hyötyä siitä ajasta jonka he käyttävät opiskeluun.
Siinä on ilo olla mukana.
Lisää muutoksia tulossa
Tulevaisuus tuo vielä suurempia muutoksia palkkahallintoon mitä tähän asti on nähty. Koko Suomea koskeva ansiorekisteri mukanaan
tuomien muutosten kanssa tulee mullistamaan käytänteitä ja tapoja tehdä. Muutos
tulee olemaan suuri juuri näiden käytännön tapojen muuttumisen vuoksi, mutta se
tulee myös selkeyttämään asioita paljon ja jättämään turhia selvittelytöitä
historiaan. Aluksi varmasti työmäärä tilitoimistoissa hetkellisesti kasvaa,
mutta se on vain ohimenevä vaihe. Helpotusta tulee jo melko pian kun
vuosi-ilmoitusten iso ja kiireellinen urakka jää taakse. Tässä toki piilee
pieni ajatuksen aihe tilitoimiston johdolle, työn painopiste siirtyy
tammikuulta joka kuukaudelle, se helpottaa kiireitä ja ylitöiden teettämistä
vuoden alussa. Mutta samalla se luo tarpeen miettiä tilitoimiston hinnoittelua
uudelleen. Samanaikaisesti kun pois jää vuosi-ilmoitusten laadinnan laskutus,
pitää miettiä kuukauden palkanlaskennan veloitus uudelleen, sinne kun siirtyy osittain
työtä joka ennen on tehty tammikuussa. Osa työstä poistuu kokonaan. Tilitoimiston johdon on mietittävä paitsi laskutuksen perusteet uudelleen, myös se, lähdetäänkö vapautuvalla ajalle saamaan uusia asiakkaita vai keskitytäänkö
tarjoamaan syvällisempää, monipuolisempaa ja oma-aloitteisempaa neuvontaa
nykyisille asiakkaille. Kysyntää ammattitaitoisille palkanlaskijoille riittää.
PHT11 alkoi
innostuneesti
Kurssi todella tehtiin vain kahdeksi, kolmeksi vuodeksi,
mutta maailma muuttui ja nyt aloitimme syyskuun alussa PHT11 – kurssin. Kurssille
otettiin vajaa viisikymmentä opiskelijaa, kaikki hakijat eivät päässeet tälläkään kertaa mukaan, koska sekä tilat että muut järjestelyt rajoittavat opiskelijoiden
määrää. Ensimmäinen kurssipäivä oli johdantoa opiskeluun ja aiheeseen. Sinikka
Hiidenmaa piti ansiokkaan luennon, jota oli ilo kuunnella, vaikka olen jo sen
muutaman kerran kuullutkin. :) Opiskelijat osallistuivat innokkaasti ja
esittivät omia hyviä kommenttejaan.
Kiitos Taloushallintoliitolle!
Koulutusterveisin
Riikka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti