Alkuvuoden kiireet on melko hyvin selätetty ja on aikaa ja
aika taas päivittää omat ajatukset.
Minulle tällä viikolla on ollut kolme koulutuspäivää pois
normaalikuvioista. Keskiviikkona osallistuin Taloushallintoliiton järjestämään
”Palkkahallinto kannattavaksi asiantuntijapalveluksi” koulutuspäivään.
Osallistuin sekä kuulijana että puhujana.
Päivän anti oli mielestäni hyvä ja
näin käsitin monen muunkin osallistujan ajattelevan. Kurssi käsitteli ensin
puolipäivää tiukkaakin tiukempaa tietoa niistä kaikista eri laeista ja
määräyksistä jotka koskevat palkkahallintoa, sen jälkeen kuulimme tulossa olevista
ansiorekisteriasioista ja palkkahallintopalvelun tuotteistamisesta. Lopuksi
sain itse kertoa näkemyksiäni Taloushallintoalan standardeista ja
laatulomakkeista nimenomaan palkkahallinnon näkökulmasta. Näihin läheisesti
liittyi myös aiheena olevat palkkahallinnon palveluerittelyt kirjallisissa
sopimuksissa sekä tietoturva. Koska olen juuri täällä kirjoittanut edellisen
päivitykseni palkkahallinnon tärkeydestä, malttanen jättää keskiviikkopäivän
koulutuksen hehkuttamisen pienemmälle.
Totean vaan sen, ettei todennäköisesti kukaan kurssiin osallistunut
katunut sinne tuloaan :)
Matka jatkui
torstaina periteiselle Tilitoimistoristeilylle, jonka järjestäjänä toimii Tikon Oy. Kun nämä
tilaisuudet joskus alkoivat, ne olivat nimensä mukaisesti risteilyjä, kaikki
tapahtui laivalla. Myöhempinä vuosina on kokeiltu monenlaista, on ollut vain
kaksi asiaa jotka ovat pysyneet samana: hyvä ohjelma ja toimivat järjestelyt.
Niin ja mukava henkilökunta. :)
Näillä tilaisuuksilla on monia tarkoituksia ja merkityksiä.
Monella nämä kaksi päivää varmasti merkitsevät sopivaa pientä irtiottoa kovan
kiirejakson jälkeen, kuitenkin ilman huonoa omaatuntoa :). Vakavasti puhuen, onhan
päivillä moninainen merkitys ja tarkoitus. Osanottajat oppivat tuntemaan
toisiaan, sekä asiakkaat toisiaan että Tikon Oy:n henkilökuntaa. On hyvä
tilaisuus keskustella joko asiantuntijan kanssa itselle ilmenneistä
ongelmatilanteista tai kysyä jo etukäteen neuvoja ja vinkkejä. Tarvittaessa voi
keskustella oman myyntiyhteyshenkilönsä kanssa. Samalla kuulemme mitä uutta on
tehty, mitä ollaan tekemässä ja voimme antaa ajatuksia mitä toivoisimme
tehtävän. Tämän tyyppisiä tilaisuuksia varmasti moni muukin ohjelmistotalo
järjestää, toivon ainakin niin. Tikon Oy ja sen lukuisat edeltäjät, yrityshän
on muuttanut nimeään ja omistusrakennettaan oman asiakasurani aikana (27vuotta)
monesti, ovat aina järjestäneet hyvät päivät. Asiakkuuteni on joskus ollut
pienempi, joskus isompi, toimistoni koon vaihdellessa, mutta silti olen asiakkaana
aina tuntenut itseni paitsi tervetulleeksi myös hyvin huolehdituksi.
Tänä vuonna menimme Tallinnaan nopealla yhteysaluksella,
matka-aika kului mukavasti runsaan aamiaisbufeen parissa. Kaksi päivää vietimme
Tallinnan keskustassa Radisson Sas Sky hotellissa, jossa meille antoisien
luentojen lisäksi tarjoiltiin maukas illallinen. Paluumatka sujui taas
sopivasti ruokailun merkeissä pika-aluksella Helsinkiin. Järjestelyt sujuivat
hyvin, kiitos Riitta Kärpänniemi ja varmasti moni muukin, hotellin
henkilökuntaa unohtamatta. Vaikka olin kotona vasta puolilta öin, reissu
kannatti.
Luentoja järjestettiin kahta kerrallaan, joten jokainen
pystyi valitsemaan itseään eniten kiinnostavat. Aiheissa käytiin hyvin läpi sen
”varsinaisen” ohjelmiston tehokas ja järkevä käyttö ja annettiin vinkkejä
siihen. Tikon määriteltiin hienosti tehokkaan taloushallinnon alustaksi. Näissä
noin tunnin luennoissa käsiteltiin yhteisen Turvallisesti ja Tehokkaasti -puheenvuoron
jälkeen: Palkanlaskenta ja lomapalkkojen maksu, Laskutus ja liittymät muista järjestelmistä,
uusi versio kirjanpito-ohjelmasta, Kirjanpidon tehokäyttö – sähköiset laskut ja
massakäsittelyt, kirjanpidon tehokäyttö – ajastukset ja ketjutukset sekö
kirjanpidon tehokäyttö – vyörytykset. Toisen luentosarjan ohjelmisto keskittyi
ensin uuteen kirjanpitolakiin sekä käytännössä että siihen mitä se tarkoittaa
sitten Tikon ohjelmistossa. Sen jälkeen kuultiin luento jossa casen avulla
kerrottiin miten PK-yritystä voidaan johtaa NetTikon palvelujen avulla. Erikseen
luennon aiheena olivat NetTikon palkka ja Net Tikon aika, seuraavalla luennolla
NetTikon perheen Tosite, Raportti, Ostolasku ja Myyntilasku. Lopuksi kuulimme
kattavan luennon tilitoimistojen digimarkkinoinnista joka on paljon
yksinkertaisempi asia kuin nimi antaa ymmärtää J
Saimme myös ennakkotietoa meille annettavasta kattavasta markkinointipaketista
jonka jokainen Kumppanitilitoimisto saa veloituksetta käyttöönsä.
Matka jatkui torstaina periteiselle Tilitoimistoristeilylle, jonka järjestäjänä toimii Tikon Oy. Kun nämä tilaisuudet joskus alkoivat, ne olivat nimensä mukaisesti risteilyjä, kaikki tapahtui laivalla. Myöhempinä vuosina on kokeiltu monenlaista, on ollut vain kaksi asiaa jotka ovat pysyneet samana: hyvä ohjelma ja toimivat järjestelyt. Niin ja mukava henkilökunta. :)
Näillä tilaisuuksilla on monia tarkoituksia ja merkityksiä. Monella nämä kaksi päivää varmasti merkitsevät sopivaa pientä irtiottoa kovan kiirejakson jälkeen, kuitenkin ilman huonoa omaatuntoa :). Vakavasti puhuen, onhan päivillä moninainen merkitys ja tarkoitus. Osanottajat oppivat tuntemaan toisiaan, sekä asiakkaat toisiaan että Tikon Oy:n henkilökuntaa. On hyvä tilaisuus keskustella joko asiantuntijan kanssa itselle ilmenneistä ongelmatilanteista tai kysyä jo etukäteen neuvoja ja vinkkejä. Tarvittaessa voi keskustella oman myyntiyhteyshenkilönsä kanssa. Samalla kuulemme mitä uutta on tehty, mitä ollaan tekemässä ja voimme antaa ajatuksia mitä toivoisimme tehtävän. Tämän tyyppisiä tilaisuuksia varmasti moni muukin ohjelmistotalo järjestää, toivon ainakin niin. Tikon Oy ja sen lukuisat edeltäjät, yrityshän on muuttanut nimeään ja omistusrakennettaan oman asiakasurani aikana (27vuotta) monesti, ovat aina järjestäneet hyvät päivät. Asiakkuuteni on joskus ollut pienempi, joskus isompi, toimistoni koon vaihdellessa, mutta silti olen asiakkaana aina tuntenut itseni paitsi tervetulleeksi myös hyvin huolehdituksi.
Tänä vuonna menimme Tallinnaan nopealla yhteysaluksella, matka-aika kului mukavasti runsaan aamiaisbufeen parissa. Kaksi päivää vietimme Tallinnan keskustassa Radisson Sas Sky hotellissa, jossa meille antoisien luentojen lisäksi tarjoiltiin maukas illallinen. Paluumatka sujui taas sopivasti ruokailun merkeissä pika-aluksella Helsinkiin. Järjestelyt sujuivat hyvin, kiitos Riitta Kärpänniemi ja varmasti moni muukin, hotellin henkilökuntaa unohtamatta. Vaikka olin kotona vasta puolilta öin, reissu kannatti.
Luentoja järjestettiin kahta kerrallaan, joten jokainen pystyi valitsemaan itseään eniten kiinnostavat. Aiheissa käytiin hyvin läpi sen ”varsinaisen” ohjelmiston tehokas ja järkevä käyttö ja annettiin vinkkejä siihen. Tikon määriteltiin hienosti tehokkaan taloushallinnon alustaksi. Näissä noin tunnin luennoissa käsiteltiin yhteisen Turvallisesti ja Tehokkaasti -puheenvuoron jälkeen: Palkanlaskenta ja lomapalkkojen maksu, Laskutus ja liittymät muista järjestelmistä, uusi versio kirjanpito-ohjelmasta, Kirjanpidon tehokäyttö – sähköiset laskut ja massakäsittelyt, kirjanpidon tehokäyttö – ajastukset ja ketjutukset sekö kirjanpidon tehokäyttö – vyörytykset. Toisen luentosarjan ohjelmisto keskittyi ensin uuteen kirjanpitolakiin sekä käytännössä että siihen mitä se tarkoittaa sitten Tikon ohjelmistossa. Sen jälkeen kuultiin luento jossa casen avulla kerrottiin miten PK-yritystä voidaan johtaa NetTikon palvelujen avulla. Erikseen luennon aiheena olivat NetTikon palkka ja Net Tikon aika, seuraavalla luennolla NetTikon perheen Tosite, Raportti, Ostolasku ja Myyntilasku. Lopuksi kuulimme kattavan luennon tilitoimistojen digimarkkinoinnista joka on paljon yksinkertaisempi asia kuin nimi antaa ymmärtää J Saimme myös ennakkotietoa meille annettavasta kattavasta markkinointipaketista jonka jokainen Kumppanitilitoimisto saa veloituksetta käyttöönsä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti