4.5.2016

Palkkahallinto kehittyy kohti Kansallista tulorekisteriä

Kun itse aloitin työn tilitoimistossa noin 30 vuotta sitten, palkanlaskenta oli tilitoimistoissa se käytännössä lähes tuottamaton sivutuote. Sitä tehtiin kirjanpitoasiakkaille, kun haluttiin palvella asiakasta, eikä sitä pidetty mitenkään tärkeänä osana tilitoimistoammattilaisen työtä. Sitä tehtiin sivutyönä, käsin palkkakortteihin jotka laskettiin vuosittain yhteen ja tehtiin tarvittava ilmoitus verottajalle ja vakuutusyhtiöön. Harva asiakas lasketti palkkansa tilitoimistossa, moni hoiti sen itse, se oli silloin huomattavasti helpompaa kuin nyt, eikä siitä haluttu maksaa.


Kirjoitin Kansallisesta tulorekisteristä Vieraskynäkirjoituksen Taloushallintoliiton jäsenlehteen Saldoon. Kirjoitus oli lyhyehkö yhteenveto tulevasta, avaan alla vähän laajemmin kehityksen taustoja ja tulevaisuutta





PHT
Kun yli 10 vuotta sitten Taloushallintoliitto aloitti tilitoimiston palkanlaskijoille pitkäkestoisen koulutuksen PHT:n, (PalkkaHallinto Tilitoimistossa) ajatuksena oli että kaikki tilitoimistojen palkanlaskijat olisi noin kolmessa vuodessa koulutettu. Sillä hetkellä tilanne oli se. Ajateltiin että sen jälkeen koulutusta voitaisiin järjestää tarvittaessa vaikka joka toinen vuosi pienemällä ryhmällä. Tällä hetkellä kurssilla opiskelee 50 opiskelijaa ja syksyllä alkaa 12. kurssi. Palkkahallinto ja sen ammattilaiset ovat kehittyneet paljon kymmenessä vuodessa. Nykyisin palkkahallinto on todellisten ammattilaisten ala. Minulla on ilo olla mukana näillä kursseilla ja tutustua näihin ammattilaisiin. Laadin vuosittain heille kurssin loppupuolella palautettavan projektityön jossa testataan käytännön osaamista ja voin vilpittömästi kertoa miten laadukasta osaamista nämä ihmiset edustavat. He tietävät substanssin ja osaavat vastata asiakkaille. Meillä on Suomessa suuri määrä todella ammattitaitoisia palkkahallinnon asiantuntijoita ja palkanlaskijoita. PHT tentin läpäisseitä asiantuntijoita meillä on tällä hetkellä 342 henkilöä. Nämä ammattilaiset ja koko ala todella ansaitsevat arvostuksemme. 



Sanasto, koodisto ja rekisteri
Vuonna 2010 keskustelimme työnimellä Pala kulkeneesta elimestä joka keräisi oikeita käytäntöjä vastaavasti kuin Kila kirjanpitoalalla. Asialla oli kuitenkin omat vaikeutensa palkka- ja henkilöstöhallinnon alan ollessa monisyisempi kuin taloushallinnon vastaavat normit. Lopulta keskitimme ajatuksemme siihen miten muutoin voisimme tätä asiaa edistää. Kun puhuimme ensi kerran Palkkakoodistosta, emme olleet ihan varmoja mihin kaikkeen sitä voisi hyödyntää ja miten se toimisi, mutta olimme varmoja sen tarpeellisuudesta. Kiersimme syntyneen hankkeen merkeissä palkkahallinnosta tietoja vastaanottavien tahojen luona, tutuksi tulivat Eläkevakuuttajat, Tapaturmavakuuttajien edustajat, Työttömyysvakuutusrahasto, Kela, Verohallinto, EK ja monet muuta alalla ilmoituksia vastaanottavat tahot. Monelle jouduimme vielä perustelemaan miksi tämä tulee olemaan hyvä asia. Toimin ryhmässä Taloushallintoliiton edustajana, mukana oli Tiedon edustus koordinaattorin ominaisuudessa, sekä Aditron edustajat ohjelmistotalon näkemystä edustamassa. Me uskoimme että teimme jotain hyvää ja tulevaisuudessa todella tarpeellista. Tässäkin vaiheessa vielä iso kiitos pienelle mutta tehokkaalle ryhmällemme, kun jaksoitte kaikki uskoa siihen mitä teimme. Kiitos myös Verohallinnon ihmisille jotka jaksoivat tsempata meitä ja uskoa asiaan.

Olin samaan aikaan myös SADe klusterin jäsen. Klusteriryhmä jonka osa-alueena oli yrityksen perustamiseen ja työnantajana toimimiseen liittyviä sähköisten palvelujen kehittäminen, kävi paljon läpi näitäkin asioita työssä Yritys Suomen eteen. Saimmekin aikaan päätöksen ns. sanastotyön aloittamisesta. Jokainen joka on tekemisissä palkkahallinnon kanssa, tietää miten monella sanalla on eri yhteyksissä aivan eri merkitys. Miten palkkahallinnon tehostamista ja mielekkyyttä häiritsee se, ettei yhtenäistä sanastoa ole. Alun jälkeen asiat ovat kehittyneet nopeasti. Kun hallitus otti kärkihankkeekseen digiloikan johon oleellisena kuuluu palkkakoodisto ja sen pohjana sanastotyö, oli tunne hyvä. Tiesin että uskomme aikanaan siihen mitä teimme, ei ollut turhaa. Nyt palkkakoodistoa tultaisiin tarvitsemaan ja siinä pohjatyö oli tehty. Vielä tulisi olemaan paljon työtä, mutta se kannattaisi. Vihdoin saamme Suomeen Kansallisen tulorekisterin. Tulorekisteri mahdollistaa paljon ja vie pois turhaa byrokratiaa, turhaa työtä, hallinnollista taakkaa. Hyvin tehtynä se mahdollistaa turhien kustannusten karsimisen sekä jokaisen ihmisen mahdollisuuden nähdä tulonsa reaaliaikaisena. Myös etuudenmaksajilla tulee olemaan oikeat tulotiedot käytössään koko ajan.

Järkevien tahojen ja ihmisten yhteinen päämäärä
Sitä että asia on edistynyt tehokkaasti, saamme isolta osin kiittää Taloushallintoliittoa ja sen puheenjohtajan Vuokko Mäkisen sitkeää ja periksi antamatonta uskoa yhdistettynä hänen kykyynsä ymmärtää asioita kokonaisuuksina. Kiitos kuuluu myös monelle yhteistyökumppanille, joista yhden mainitakseni nostan esiin Verohallinnon joka on eri tavoin tukenut Taloushallintoliittoa tässä alusta asti. Sekä tietysti Tietoa joka on ollut monessa kehitysprojektissa mukana jotta asiat on saatu kehittymään. Upeaa on ollut myös työskennellä Valtiovarainministeriön sekä Työ- ja elinkeinoministeriön virkamiesten ja muiden ryhmissä työskentelevien henkilöiden kanssa. Alun aktiivisen toiminnan jälkeen olin omien työkuvioitteni vuoksi sivustaseuraajana jonkin aikaa, nyt saan taas ilon olla mukana tässä projektissa juuri sanastotyötä ja koodistoa valmistelevassa ryhmässä. Olen ryhmässä joka tekee työtä jota itse olin aloittamassa, joku voisikin sanoa ”Ympyrä on sulkeutunut” Itse uskon ettei se sulkeudu, vaan jatkaa kehittymistään avoimesti eikä sulje mitään hyvää ideaa ulkopuolelle. Taloushallintoliitto vaikuttaa kaikissa tulorekisteriä valmistelevassa neljässä ryhmässä, jotka oman ryhmäni lisäksi ovat järjestelmiin, käytännön tilanteisiin ja lakimuutoksiin keskittyneet ryhmät.


Katre - iso muutos
Kansallinen tulorekisteri, Katre, on merkittävä muutos Suomessa. Sitä ei vielä kovin moni tiedä miten iso asia se onkaan, eikä se todellista vaikutusta ymmärrä, ellei asiaan ole perehtynyt. Se on hyvin ymmärrettävää, joskus tuntuu, etten varmasti vielä itsekään näe sen kaikkia mahdollisuuksia. Se tulee olemaan niin hyvä että nekin tahot, jotka sitä nyt vielä epäilevät, voivat ilolla todeta olleensa väärässä epäillessään asian hyödyllisyyttä ja merkitystä. Vuonna 2019 rekisteri tulee koskemaan jokaista jolla on palkkatuloja. Kaikki tulomme ilmoitetaan reaaliaikaisena rekisteriin, josta viranomaiset saavat tietoa sillä laajuudella johon heillä on oikeus. Palkanlaskennan ammattilaiset vapautuvat turhista rutiineista vuosi-ilmoitusten ja palkkatodistusten poistuessa. Palkanlaskijoiden turhaa työtä ei ymmärrä jos sen kanssa ei ole tekemisissä. Mutta lyhyesti asian voisi kuvata niin että kerran kuukaudessa lasketaan yhteen kaikki maksetut palkat ja ilmoitetaan yhteissumma verottajalle ja sen jälkeen kerran vuodessa puretaan tuo yhteissumma henkilöittäin ja ilmoitetaan taas verottajalle ja sen lisäksi vielä toisella formaatilla eläkevakuuttajalle ja sitten vielä yhteissummana työttömyysvakuutusrahastolle. Sen lisäksi tehdään vielä lukuisia muita ilmoituksia. Kun voitaisiin ilmoittaa yhteen paikkaan tiedot silloin kun ne on laskettu. Kun sitten joku sairastuu tai lomautetaan, lasketaan pahimmassa tapauksessa pari vuotta taaksepäin hänen palkkansa, ne poimitaan papereista ja lasketaan ikään kuin uudelleen, tiedot kun tarvitaan viikoittain ja palkka on maksettu kuukaudessa tai kahden viikon jaksossa. Nämäkin tiedot olisi voitu ilmoittaa samalla kun palkat lasketaan. Jatkossa Kela voi hoitaa tukien maksun reaaliaikaisesti tulojen perusteella ilman takaisinperintää. Myöhemmin järjestelmää tullaan vielä kehittämään niin että se laskee reaaliaikaisen ennakonpidätyksen, jolloin yhteiskunnalle suuria summia maksava verojen kerran vuodessa tapahtuva palautus ja perintä voidaan lopettaa.



Ei vain digitalisoinnin ilosta

Henkilökohtaisesti en ole koskaan kannattanut digitalisointia vain digitalisoinnin takia, että olisi jotenkin ”makeeta” olla mukana jossain edelläkävijänä, ellei siitä ole oikeaa hyötyä. Uskon digitalisoinnin säästöihin ja hyötyihin, mutta ymmärrän myös että on vielä paljon asioita ja yrittäjiä joille se ei ehkä sovi ainakaan täydellisesti toteutettuna. Kansallinen tulorekisteri taas on asia jonka takana olen täysin, olen ollut alusta asti. Jo ennen kuin täysin tajusin mitä sen kanssa voimme tehdä ja mitä se mahdollistaa. Heti sen alkutaipaleilla tiesin että tästä tulee jotain ennen näkemätöntä Suomessa, mutta nyt tiedän että siitä tulee vaikuttavampi mitä silloin osasin kuvitella. Kun asia etenee, siitä tiedotetaan ja järjestetään koulutusta, osallistukaa ja olkaa aktiivisia, sitä ette varmasti kadu. Tässä on nyt kyseessä se ihan oikea ”digiloikka” – ihan kaikille hyödyksi. 


Katse siis tulevaan, Katre tulee ja työnkuvamme muuttuu, mutta hyvään suuntaan!

Riikka


19.4.2016

Opasta asiakastasi seuraamaan lomautusaikoja tai tarjoa seurantaa palveluna


Tilitoimiston on erittäin tärkeää sopia kirjallisesti asiakasyrityksensä kanssa siitä mitä kumpikin sopimuksen osapuoli seuraa ja mistä he vastaavat. Palkkahallinnon palveluista on henkilötietolain mukaan sovittava kirjallisesti - taloushallintoliiton jäsenille kirjallinen sopiminen on itsestään selvyys, ainakin sen tulisi olla.

Kun sopimusta tehdään ja päivitetään, keskustelu on tärkeää

Palkkahallinnossa on paljon sovittavia asioita. On syytä hoitaa sopimus niin että sovitaan mitä tilitoimisto seuraa ja mitä palveluja se suorittaa ja mistä se vastaa. Sopimusteknisistä syistä johtuen, on muistettava että ei tule ottaa kantaa, mitä asiakas seuraa ja tekee. Vain se merkitään mitä tilitoimisto seuraa tai mitä palveluja tilitoimisto tarjoaa. Asiakkaan velvoitteita ovat kaikki ne mitä ei ole sovittu tilitoimiston seurattavaksi. Sopimuksen allekirjoitustilanteessa kun sopimusta käydään asiakkaan kanssa läpi, on kuitenkin hyvä vielä tuoda esiin joitakin yksityiskohtia, jotta asiakas huomio ne – silloin asiakas voi vielä päätyä ulkoistamaan jotain seurantoja ja palveluja tilitoimistolle. 

On vastuullista sekä asiakasta että tilitoimiston itsensä kannalta että tilitoimisto ei sovi tarjoavansa jotain sellaista mitä se ei pysty koko ajan tarjoamaan riittävällä laadulla. Taloushallintoliiton jäsensäännöissä sanotaankin että omat resurssit on muistettava ja sellaisista toimeksiannoista on pidättäydyttävä mihin ei ole resursseja. On toivottavaa että sitä noudattaisivat kaikki tilitoimistot. Resurssien puute voi olla joko se, ettei aika riitä tai se ettei juuri sen tehtävän suorittamiseen ole kenelläkään tilitoimiston henkilökunnasta asiantuntemusta. 

Asiakkaan kanssa käyty avoin keskustelu on aina hyväksi, eikä se tarkoitus tietenkään saa olla pelkästään uusien palvelujen myynti asiakkaalle. On muistettava se tosiasia, että mitä paremmin tilitoimisto tuntee asiakkaansa, sitä helpompi sen on tarjota hyvää palvelua. Ja sitä paremmin asiakas sitoutuu tilitoimistoon. Hyvän asiakassuhteen osapuolet tuntevat toisensa ja luottavat toisiinsa.

Lomautuspäivien seuranta

Yksi seurattavista asioista on ehdottomasti lomautusajat. Se on asia josta on hyvä vähintään tiedotteen muodossa lähestyä asiakasyrityksiä. Asiakkaan voi olla vaikeaa ymmärtää työntekijöiden lomautusaikojen olevan asia, jota ei tilitoimistossa huomata, jos sitä ei ole sovittu seurattavaksi. Siksi on tärkeää tuoda esille että se on asia jota on seurattava ja asiakkaan on päätettävä seuraako hän sitä itse vai ulkoistaako hän seurannan. Asiakkaalle on hyvä kertoa miksi aikaa pitää seurata ja miten voi välttyä ylimääräisiltä kustannuksilta. On kuitenkin muistettava että tämä on palvelu jonka hinnoitteluun on käytettävä hetki aikaa ja mietittävä miten se toteutetaan ja miten se hinnoitellaan. 

On myös hyvä kertoa asia selkeästi niin että asiakas ymmärtää millainen työ seurannassa on. On selkeästi kerrottava ettei tätä tietoa näe mistään suoraan normaalin palkanlaskennan lomassa, eikä palkanlaskija voi muistaa näitä asioita ulkoa. On kerrottava että tämä on asia jonka seuraamiseen on erikseen paneuduttava ja että seurannassa on iso vastuu. Tähän voi asiakkaasta riippuen olla useampiakin erilaisia vaihtoehtoja, joita ei heti huomaa, ellei asiaa ole miettinyt tarkemmin. 

Jos asiakaan kanssa ei ole asiasta puhuttu eikä tilitoimisto ole lähettänyt asiakkaille edes tiedotetta asiasta, voi syntyä ikäviä tilanteita kun työsuhteen päättyminen 200 päivän ylittäneen lomautuksen johdosta realisoituu. Tilitoimisto on asiassa oikeassa, jos ei ole sovittu että sitä seurataan, asia on asiakkaan vastuulla. Silloin korvauksen määrä ei ole tilitoimiston vastuulla kun asiakas sitä tilitoimistolta pyytää. Korvattava summa voi olla ikävän suuri kun sitä tilitoimistolta vaaditaan maksettavaksi, onko se kuitenkin liian pieni siihen että asiakas menetetään, kun vastuusta tässä asiassa kiistellään?

Hyvä palvelutuote, jonka kanssa pitää olla normaaliakin huolellisempi

Tilitoimiston näkökulmasta katsottuna tämä on tilanne, jossa on hyvä tilaisuus tuotteistamiseen ja palvelun myymisen. Asiassa on muistettava noudattaa erityistä huolellisuutta. Jos tilitoimisto tarjoaa tätä palvelua, on varmistettava että seuranta tilitoimistossa varmasti toimii oikein. Palkanlaskennan ohjelmistoissa on monissa mahdollisuus seurata työntekijöiden syntymäpäiviä, työvuosia, ylitöitä jne. Mutta kovin usein ei ole mahdollista järkevästi seurata lomautuksen kestoa niin että lomautusajat tulevat esiin normaaleissa kuukausirutiineissa. Seuranta on mahdollista luonnollisesti järjestää esimerkiksi Excel-taulukolla tai vaikka ruutupaperilla, kunhan seuranta on järjestää niin että se toimii aukottomasti ja asia on myös palkanlaskijan sijaisella tiedossa. 

Lomautusten keston seuranta on hyvä tuote ja palvelu myytäväksi asiakkaille koska seurannan puuttuminen voi aiheuttaa työnantajalle isoja kustannuksia jotka hän olisi voinut välttää. Mutta juuri tästä syystä on tilitoimiston oltava varma siitä että se pystyy tarjoamaan tämän seurannan kun se ottaa sen palvelutuotteekseen. Asia on tärkeä ja seuranta onkin pystyttävä järjestämään niin että lomautuspäivät tulevat tarkistettua säännöllisesti riittävän usein. Jos epäilyttää saadaanko syntymään aukoton seurantajärjestelmä joka toimii myös vuosilomien aikana, on parempi sanoa asiakkaalle että tämä on asia jota hänen on itse seurattava. Epäonnistuminen asiassa voi johtaa luottamuksen menettämiseen muissakin palveluissa.

On tärkeää että huolehdimme asiakkaistamme, mutta samalla on huolehdittava omista vastuistamme, jotta voimme jatkossakin huolehtia asiakkaistamme.

Faktaa lomautuksista:

·         Kun työntekijä on ollut lomautettuna 200 päivää (mukaan lasketaan kaikki päivät), hänellä on oikeus irtisanoutua ja hänelle on maksettava irtisanomisajan palkkaa vastaava korvaus lomakorvauksineen – irtisanomisaika tässä lasketaan työnantajan irtisanomisajan mukaisesti. Irtisanomisaika voi siis olla pitkäkin jos kyseessä on pitkä työsuhde

·         Työnantaja saa vähentää irtisanomisajan palkasta 14 päivän palkan, jos työntekijä on lomautettu lain tai sopimuksen mukaista yli 14 päivän lomautusilmoitusaikaa käyttäen. Tästä voidaan sopia poikkeavasti valtakunnallisilla työehtosopimuksilla.

·         Jos lomauttaminen on tapahtunut toistaiseksi, työnantajan on ilmoitettava työn alkamisesta vähintään viikkoa ennen, jollei toisin ole sovittu. Lomautuksen loppumisesta on siis ilmoitettava viikkoa ennen 200 päivän täyttymistä jos haluaa välttää irtisanoutumisen siihen vedoten


·         Keinotekoinen lyhytaikainen työskentely ei katkaise lomautusta, vaan työntekijän työpanoksen on oltava työpaikalla tarvittavaa kun lomautus katkaistaan.



ö   

20.9.2015

KLT- ja PHT-risteily 17.9.2015 - 19.9.2015


Talous- ja palkkahallinto on ala joka kehittyy koko ajan. Siksi myös alalla työskentelevien on kehitettävä itseään ja osaamistaan koko ajan. Henkilökohtaisesti uskon koulutukseen, kun se on hyvää. Pelkkä koulutuksessa istuminen ei auta ketään, ellei koulutuksen taso ole sellainen, että se kehittää osaamista. Mutta on myös tärkeää osallistua koulutustapahtumiin joissa tapaa saman alan ihmisiä. Keskustelemalla ja ajatuksia sekä kokemuksia vaihtamalla saa lisää tietoa ja oppia oman osaamisen tueksi. Vuosittain järjestettävä KLT-risteily on juuri tällainen tapahtuma parhaasta päästä, tämän vuoden risteily on jo 15. Olen osallistunut jokaiseen enkä yhtäkään osallistumistani ole katunut, jokainen on ollut osallistumisen arvoinen. Tänä vuonna PHT-risteily kokosi samalle laivalle jo toisen kerran mukaan osaavat palkanlaskijat. Se on upea juttu, olen niin ylpeä jokaisesta PHT-palkanlaskijasta.



Aamulla matkaan - Tervetuloa!

Klo 6 starttasi bussi Raumalta ja toi minut Helsinkiin, satamassa olivat ihanat Taloushallintoliiton ihmiset ottamassa meidät vastaan iloisesti hymyillen. Jo satamassa oli mukava tunnistaa tuttuja kasvoja. 








Luennot alkoivat, sekä KLT- että PHT-risteilyn yhteisellä osuudella Atlantis Palacen tiloissa. Toimitusjohtaja Juha Ahveniemi toivotti kaikki tervetulleeksi Procountorin tarjoaman kuohuvan kera, kiitos Prcountorille. Juha esitteli alkutervehdyksen jälkeen risteilyn puheenjohtajat, KLT-risteilyn puheenjohtajana toimi Kari Alhola, PHT-risteilyä veti Tarja Lindroth.


Juha Ahvenniemi, Kari Alhola ja Tarja Lindroth

Aluksi kaikille yhteistä

Ensimmäinen luento, Kari Alholan ”Tunnista lähipiiriläinen” oli kaikille yhteinen. Kari toi hyvin esille miten tärkeää on tunnistaa lähipiiriläinen, niin talous- kuin palkkahallinnonkin puolella. Ominaiseen tapaansa Kari toi esille havainnollisella esityksellään sen kuka voi olla lähipiirissä. Tarve tunnistamiseen on erilainen kummallakin puolella, mutta oleellinen se on molemmissa.

Sen jälkeen jo saimmekin risteilyn ensimmäisen ruuan, lounas tarjoiltiin Ravintola Grande Buffetissa, iloinen puheensorina täytti ravintolan, vaikka aikataulu oli tiukka, meitä kun oli niin paljon että jonot väkisinkin pitenivät. Ruokailun jälkeen KLT ja PHT luennot jatkuivat erillisinä.


KLT ensimmäinen päivä

Kirjanpitolaki ja arvonlisävero

Kun luennon aihe sivuaa jollakin tavalla kirjanpitolakia, on aiheeseen todennäköisesti Suomen paras luennoitsijavaihtoehto Leena Rekola-Nieminen. Leenalla on vuosien kokemus niin tilitoimiston käytännön työstä kuin KILAn työskentelystä. Leenan tapa luennoida on käytännönläheinen ja ymmärrettävä. Vielä ei uutta Kirjanpitolakia ole vahvistettu, mutta Leenan luento perustui luonnokseen joka tärkeimmiltä kohdiltaan varmasti tulee vastaamaan aika hyvin lopullista lakiesitystä ja vahvistettavaa lakia. Leena käsitteli luennossaan mm: mikä tilanne on nyt, miten kokoluokka säännösten mukaan määritellään, mitä se käytännössä vaikuttaa, IAS/IFRS tulkinnat, siirtymäsäännökset ja tilintarkastusrajat. Marko Ojala puolestaan avasi arvonlisäveron ajankohtaisia asioita ja erityiskysymyksiä ansiokkaasti. Arvonlisävero tuntuu olevan aihe, josta riittää puhumista, vaikka mitään ratkaisevia muutoksia ei laissa olikaan tehty.


Kannattavuuslaskennasta kyselytuntiin

KLT-risteily jatkui Toivo Kosken aiheella ”Asiakaslähtöinen kannattavuuslaskenta – Miten autan asiakastani käytännön laskennalla” Itse en valitettavasti osallistunut tälle luennolle, mutta sille osallistuneet antoivat positiivista palautetta sekä tälle luennolle että sen jälkeen järjestetylle kysymysklinikalle johon osallistujat olivat saaneet antaa kysymyksiä päivän aikana.


Risteilyllä jokainen luennoija on oman alansa parhaimmistoa

PHT ensimmäinen päivä


Palkkahallinnon tuotteistaminen ja YT-laki

PHT-risteilyllä yhteisen avausluennon ja lounaan jälkeen ensimmäisenä omana luentona kuultiin Jari Rättyän luento aiheesta ”Palkkahallinnon tuotteistaminen” En itse päässyt osallistumaan tälle luennolle koska olin samaan aikaan KLT-risteilyn luennolla. Palkkahallinnon tuotteistaminen on kuitenkin aihe johon aion itse lähitulevaisuudessa paneutua ja keskittyä tuotteistamaan tarjoamamme palkkahallinnon palvelut.



Mika Kärkkäinen vuorostaan puhui YT-laista otsikolla ”YT-laki liittyy muuhunkin kuin irtisanomisiin” Risteilyjen luentoaikatauista johtuen sain osallistua tämän luennon viimeiseen puolituntiseen ja olin vakuuttunut. Luennon alusta asti kuunnelleet PHT-risteilijät kertoivat myös luennon olleen samaa loistavaa laatua alusta asti. YT-laki tuotiin luennossa lähemmäs palkanlaskijoita tavalla joka varmasti poisti monelta turhan jännityksen asiaa kohtaan.


Käytännön asiaa asiakkaan parhaaksi

PHT-risteilyn ensimmäisen päivän viimeinen luento sisälsi tuhtia asiaa käytännön työstä otsikolla "Mitä kaikkea palkanlaskentaan liittyvää minun pitäisi osata seurata asiakkaani puolesta ja miksi? Mitä tarkoittaa jaksottaminen ja miksi se on tärkeää?” Aiheesta luennoi Tarja Lindroth. Keskustelu oli vilkasta ja tunnelma hyvä. Aihe tuli käsiteltyä hyvällä fiiliksellä ja perusteellisesti. Uusia kurssiaihe-ehdotuksia ja ideoitakin syntyi.



Illan päätteeksi yhteinen illallinen

Ensimmäinen päivä päättyi ja edessä oli tauon jälkeen vielä yhteinen a´la carte illallinen.


Koska en voi syödä punaista lihaa, sain sekä alkuruuaksi että pääruuaksi maukasta kalaa laivan keittiöstä
Ihana mansikkajälkiruoka tarjoiltiin hauskalla tavalla


Museot ja viiniä juuston kanssa - tai ihan vain lepoa :)

Perjantaiaamulla oli mahdollisuus perinteiseen tapaan osallistua museokierrokselle, tänä vuonna kohteena oli Moderna Museet. Toisena vaihtoehtona oli osallistua viinin maistelutilaisuuden otsikolla ”Juusto saa viinin laulamaan” Itse rentouduin lepäämällä ja kirjoittamalla tämän tekstin alkuun :)


KLT-risteilyn toinen päivä

Budjetointia ja pääomasijoittamista

KLT-risteily jatkui Toivo Kosken luennolla asiakaslähtöisestä budjetoinnista. Luento oli havainnollinen ja ajatuksia herättävä. Kerrassaan mainio luento.


Jos asiakas näkee vain ydintuotteesi, olet altis hintakilpailulle. Mitä enemmän asiakas näkee myös konkeettisen tuotteen ja laajennetun tuotteen osat, sitä paremmin olet suojassa hintakilpailulta...
Ajankohtaisen luennon omistajan pääomasijoituksista osakeyhtiöön piti Ilkka Ojala. Aihe varsinkin SVOP-rahaston osalta oli hyvinkin ajankohtainen, verokäsittelyn muuttuessa 1.1.2016.

Kahvibufeen jälkeen rajapintatapahtumia

Tämän jälkeen kahvibufee tarjosi taas runsaan ja monipuolisen, sekä suolaisen että makean välipalan. Tässä kohdin siirryn taas seuraamaa PHT-risteilyn antia. KLT-risteily jatkui Kari Alholan luennolla ”Yrityksen ja omistajan väliset rajapintatapahtumat ja veroriskit” Näitä ovat esimerkiksi lainat, korot, osakaslainat, palkka/osinko, vuokrat, kaupat ja peitelty osinko. Luennolla mukana olleet kertoivat sen olleen juuri sitä laatua mitä Karilta on totuttu kuulemaan.


Intressiyriyritysten asioiden kautta kysymysklinikalle

Viimeinen puhuja KLT-risteilyllä oli Risto Walden otsikolla ”Interessiyritysten rajapintatapahtumat ja veroriskit” Ristolla on oma tapansa luennoida josta kuulijat pitävät. Erilaista esitystä oli tarjolla myös tällä kertaa :)  Kuten ensimmäinen päivä, myös toinen päivä päättyi luentojen osalta kysymysklinikkaan johon osallistujat olivat saaneet päivän aikana saaneet toimittaa kysymyksiä.


Auktorisoitu tilitoimisto on loistojuttu!
PHT-risteilyn toinen päivä

Lähipiiri, vakuutukset, luontoisedut, poissaolot, etuudet ja korvaukset

PHT-risteily alkoi perjantaina Antti Kondelinin luennolla ”Lähipiirille maksetut suoritukset. Palkkoihin liittyvät vakuutukset” Tunnistettava on työntekijä, osakas, osaomistaja, yhtiömies tai perheenjäsen. itse ehdin PHT-luennoille kun Antti jatkoi aiheella ”Luontoisedut ja muut etuudet. Poissaolot palkanlaskennassa” Luennolla käytiin läpi erilaiset korvaukset ja palkanmaksu sosiaalikulujen näkökulmasta. Esille tulivat myös laajasti ne lukuisat erilaiset tapaukset joissa palkka tulee maksaa ja joissa sitä ei tarvitse maksaa. Antin luento-osuus kokonaisuudessaan sai kuulijoilta positiivista palautetta.




Loppusanat, tulorekisteri ja roolivaltuutus

PHT-risteilyn lopuksi Päivi Nuoliojan ja Tarja Lindrothin lyhyiden loppupuheenvuorojen lisäksi puheenvuoron käytti Taloushallintoliiton pj Vuokko Mäkinen. Vuokko avasi kansallista Tulorekisteriä läsnäolojoille. Hän myös kertoi mitä työtä Taloushallinto tekee näissä asioissa, jokainen PHT tulee saamaan sähköpostikyselyn aiheesta, jotta työryhmä voi ministeriössä kartoittaa rekisterin merkitystä hallinnollisen taakan näkökulmasta. Vuokko kertoi lyhyesti myös tulossa olevasta Roolivaltuutuspalvelusta, joka tullee korvaamaan Katso-palvelun, mutta toimii laajemmin valtuutusten pohjana. Uusi valtuutuspalvelu kuulostaa hyvältä, kunhan saamme sen voimaan niin että katso-valtuutukset saadaan siirtymään ilman uutta aloitustyötä :)



Kaikki hyvä loppuu aikanaan - nähdään taas!

Risteilyjen viralliset osuudet olivat ohi ja tauon jälkeen oli vuorossa bufeeruokailu. Toisin kun moni voisi kuvitella, talous- ja palkkahallinnon ihmiset ovat hauskaa seuraa. Ilta sujui rattoisasti ja ruokailun jälkeen voikin mennä hyvällä mielellä nukkumaan. Aamulla aamupalalla juttu jatkui mukavasti ja sitten olikin aika lähteä kohti taksijonoa ja bussilla kotia kohti.


Risteily oli antoisa, luennot hyviä ja keskustelut alan ihmisten kanssa hauskoja ja mielenkiintoisia. Alalla työskentelee hyviä tyyppejä, joita on mukava tavata jos ei muutoin niin ainakin kerran vuodessa. Risteily on ohi tältä vuodelta, maanantaina taas työt kutsuvat. 

Ensi vuonna risteillään taas, tule sinäkin mukaan!


Risteilyterveisin

Riikka


11.9.2015

PHT -koulutus voi hyvin

Olin Suomen Taloushallintoliiton hallituksen jäsen reilut kymmenen vuotta sitten, kun pohdimme, ettei palkanlaskijoille ole riittävästi kunnon koulutusta joka valmentaisi palkkahallintoon tilitoimistossa. Kun sitä ei löytynyt ja tarvetta tuntui olevan, päätti hallitus että Taloushallintoliitto järjestää sitä itse. Kurssi päätettiin rakentaa aivan alusta niin että sen rakenne ja sisältö vastaisi sitä tarvetta mikä tilitoimistoilla oli.



PHT lähti liikkeelle tyhjästä

Valtavan työn silloin tekivät tilitoimistoammattilaiset Jaana Ikkala ja Tarja Lindroth sekä Taloushallintoliiton toimiston talous- ja palkkahallintoasioista vastaava henkilö Päivi Nuolioja
Kunnioitan tätä ryhmää ja heidän silloin antamaansa valtavaa panostusta kurssin luomiseksi. Itselläni oli silloin paljon erilaisia luottamustehtäviä, olin innokkaasti mennyt mukaan kaikkiin sellaisiin ryhmiin ja toimintaan joka Taloushallintoliiton piirissä palveli alan kehitystä ja tilitoimistojen henkilökunnan tai asiakkaiden asioiden ja osaamisen parantamista. Olen henkilökohtaisesti aina pitänyt taloushallintoa paljon helpompana kokonaisuutena hallita kuin palkkahallintoa. Muistan edelleen miten ajattelin, että oli upea juttu kun nämä osaavat ammattilaiset ottivat kopin kurssin synnyttämisestä. Itse koin tämän kurssin luomisen ja ylläpitäminen vaativan sellaista ammattitaitoa, ettei itselläni olisi tälle ryhmälle riittävästi annettavaa.

Maailma on muuttunut kymmenessä vuodessa, niin myös toimintaympäristömme alalla on muuttunut ehkä vielä enemmän. Kun PHT (palkkahallinto tilitoimistossa) -kurssi alkoi, ajatuksena oli että kahdessa tai kolmessa vuodessa olemme kouluttaneet kaikki tilitoimistojen tämän tyyppistä koulutusta tarvitsevat palkanlaskijat. Kolmannen vuoden aikana alkoi alustavasti näkyä viitteitä siitä että kysyntää voisi olla jatkossakin. Mietimme kurssin järjestämistä vielä ehkä vuoden tauon jälkeen, ehkä joka toinen vuosi, koska kysyntää tuntui jonkin verran vielä olevan. Tässä kohdin yritykset kasvattivat palkkahallinnon ulkoistuksia ja tilitoimistot muutenkin heräsivät palkkahallinnon ammattilaistensa koulutuksen tärkeyteen. Varmasti myös päättyneiden kurssien osallistujien positiiviset kommentit lisäsivät kiinnostusta kurssia kohtaan.

Ei koskaan mukaan…

Vanha sanonta ”Älä koskaan sano ei koskaan” tuli itselleni tutuksi tämän kurssin kohdalla. Olin ajatellut etten koskaan tule olemaan mukana tämän kurssin järjestelyissä. Pidin kurssia aivan liian tärkeänä ja omaa osaamistani palkkahallinnosta aivan liian suppeana, voidakseni olla tässä avuksi. Toisin kuitenkin kävi. Kurssi on vuoden mittainen ja se muodostuu sekä etätehtävistä, oppimispäiväkirjoista, lähiopintopäivistä, lopussa tehtävästä projektityöstä (ensin puhuimme Case -tehtävästä) sekä tentistä. Ensimmäiseen kurssiin omasta toimistostamme osallistui palkanlaskija ja sain konkreettisesti huomata miten tämä kurssi todella työllisti ihmistä etätehtävillä ja kurssin lopuksi tehtävällä case – tehtävällä. Kun sitten toinen vuosikurssi oli menossa, erinäisten sattumuksien kautta tieni vei juuri tämän projektityön tarkastajaksi ja palautteen antajaksi. Seuraavan vuoden tehtävä sitten olikin jo minun käsialaani. On mielenkiintoinen ja opettava tilanne kun huomaa ajatelleensa asian väärin jonka seurauksena on sitten tehnyt tehtävän väärin ja kun virhettä kasvattaa kopioinnin ja toisesta versiosta toiseen siirretyn Excel taulukon särkyneet kaavat ja edessäsi on reilut 40 asiansa osaavaa palkanlaskijaa, jotka odottavat oikeaa vastausta. Olen tottunut selviämään tilanteista ja selvisin toki siitäkin. Mutta oikea palkkahallinnon ammattilainen olisi selvinnyt paljon paremmin :) Tämä ei minun maailmaani "kaatanut" mutta se ei ole hyvä asia opiskelijoille eikä kurssia järjestävälle taholle. Tämän kurssin opiskelijat kun oikeasti ansaitsevat parasta.

Totuus kun on että oma osaamiseni on muussa kuin juuri siinä palkanlaskennan tiukassa substanssissa. Tiedän paljon menetelmistä ja niiden tehostamisesta järkevästi. Yksi tärkeä ajatukseni on erilaiset riskit ja niiden välttäminen tilitoimistossa, asiakaspalvelun ja – sitoutumisen jatkuva parantaminen, tilitoimiston palvelujen myyminen asiakkaalle niin että molemmat hyötyvät. Tilitoimistossa tulee huomata mikä on se mitä asiakas tarvitsee, sellaista tulee hänelle tarjota mutta hänelle ei tule ”tuputtaa” sellaista jota hän ei tarvitse, vaikka se monelle muulle olisikin tarpeellista. Tätä osaamista olen nyt tuonut PHT – työhön ja palkkahallinnon ajatusmaailmaan Taloushallintoliitossa. Myös Projektityö, on muutettu vastaamaan sitä mitä nämä opiskelijat eniten tarvitsevat. Varmuutta vastaamiseen asiakkaan kysymyksiin, kuitenkin niin että huolehditaan vastuista eikä tilitoimistolle tule ikäviä yllätyksiä vastauksista. Palkkoja opiskelijat osaavat laskea loistavasti ja siihen he ovat saaneet lisää tietoa ja vahvistusta vuoden kestäneeltä kurssilta joten keskitymme projektityössä asiakaspalveluun ja yhteistyöhön asiakkaan kanssa, unohtamatta riskien tunnistamista ja välttämistä. Vuosi vuodelta opiskelijoiden tämä tiedot ja taidot paranevat, onkin ilo lukea aina vain paremmaksi käyviä vastauksia.

Oma osuuteni PHT10:n lopuksi

Myös PHT10 päättyi juhlallisesti kuten aina

PHT 10, eli kymmenes vuosikurssi sai kurssinsa valmiiksi elokuussa. Pidimme perinteisen Projektityön purkuluennon, jossa kerroin omat vastausehdotukseni ja avasin ajatuksia myös näihin kysymyksiin liittyvistä asioista tilitoimiston arjessa. Kuulimme myös Heikki Peltolan innostavan luennon, jota on aina ilo kuulla, vaikka olisi jo aikaisemmin kuullutkin :)

Seuraavana päivänä oli opiskelijoilla vielä tentti. Tentin jälkeen jaettiin todistukset, kukkia ja pieni lahja, otettiin yhteiskuva ja nautittiin Eteran loistavasta tarjoilusta. On mahtavaa olla mukana tässä, katsoa innokkaita opiskelijoita, lukea heidän vastauksiaan Projektityöhön ja tentin vastauksiin. Seuraavaksi itselläni onkin työn alla Työaikalain vastausten tarkastaminen, johon minulla onneksi on mallivastaus jonka on kirjoitanut tehtävät laatinut asiantuntija, Aluehallintoviraston tarkastaja Jukka Kurki

Minulla on hyvä usko tämän tentin onnistumiseen kaikkien osalta, kun tarkastin projektityön vastaukset, ne olivat koko minun tekemäni tehtävien parhaat.


PHT10 kurssilaisten kahden viimeisen kurssipäivän ohjelma...

Todistusten jakamisen jälkeen otettiin ryhmäkuva kurssilaisista,
kuvausta seuraa Taloushallintoliiton pj Vuokko Mäkinen
joka piti puheen ennen todistusten jakamista



Etera huolehti maukkaasta ja kauniista tarjoilusta:
 






 Alalla menneitä muutoksia – uusia haasteita

Kun jo aikaisemmin totesin, alalla on tapahtunut paljon. Kymmenen vuotta sitten tilanne oli se että kun koulutimme noin 50 ihmistä vuodessa tässä vaativassa koulutuksessa, ajatuksena realistisesti oli se että kolmessa vuodessa kaikki innokkaimmat palkanlaskijat tilitoimistoissa olisi koulutettu. Ajatuksena se että tämän kolmen vuoden kuluttua voisimme parin vuoden välein saada sen verran opiskelijoita että kurssi kannattaa järjestää. Mutta sen kolmen vuoden aikana yritysten palkkahallinnon ulkoistaminen eteni niin huimaa vauhtia että palkanlaskijoiden määrä tilitoimistoissa lisääntyi. Ja heidän työtehtävänsä monipuolistuivat niin että juuri tätä PHT – koulutusta tarvittiin laajalti. Koko ala ammattimaistui. Tämä on alan ja sillä toimivien ihmisten kannalta aivan loistava asia.

Koska koulutuksen kehittäneet ihmiset olivat tämän alan rautaisia ammattialisia, he loivat pohjan ja rungon, joka on osoittautunut niin hyväksi, että koulutukselle on jatkuva kysyntä. Kun pohjatyö on tehty kunnolla ja jatkuvasti huolehditaan ammattitaitoisista kouluttajista, kurssi myös säilyy hyvänä ja opiskelijoilla on aidosti hyötyä siitä ajasta jonka he käyttävät opiskeluun. Siinä on ilo olla mukana.

Lisää muutoksia tulossa

Tulevaisuus tuo vielä suurempia muutoksia palkkahallintoon mitä tähän asti on nähty. Koko Suomea koskeva ansiorekisteri mukanaan tuomien muutosten kanssa tulee mullistamaan käytänteitä ja tapoja tehdä. Muutos tulee olemaan suuri juuri näiden käytännön tapojen muuttumisen vuoksi, mutta se tulee myös selkeyttämään asioita paljon ja jättämään turhia selvittelytöitä historiaan. Aluksi varmasti työmäärä tilitoimistoissa hetkellisesti kasvaa, mutta se on vain ohimenevä vaihe. Helpotusta tulee jo melko pian kun vuosi-ilmoitusten iso ja kiireellinen urakka jää taakse. Tässä toki piilee pieni ajatuksen aihe tilitoimiston johdolle, työn painopiste siirtyy tammikuulta joka kuukaudelle, se helpottaa kiireitä ja ylitöiden teettämistä vuoden alussa. Mutta samalla se luo tarpeen miettiä tilitoimiston hinnoittelua uudelleen. Samanaikaisesti kun pois jää vuosi-ilmoitusten laadinnan laskutus, pitää miettiä kuukauden palkanlaskennan veloitus uudelleen, sinne kun siirtyy osittain työtä joka ennen on tehty tammikuussa. Osa työstä poistuu kokonaan. Tilitoimiston johdon on mietittävä paitsi laskutuksen perusteet uudelleen, myös se, lähdetäänkö vapautuvalla ajalle saamaan uusia asiakkaita vai keskitytäänkö tarjoamaan syvällisempää, monipuolisempaa ja oma-aloitteisempaa neuvontaa nykyisille asiakkaille. Kysyntää ammattitaitoisille palkanlaskijoille riittää.

PHT11 alkoi innostuneesti

Kurssi todella tehtiin vain kahdeksi, kolmeksi vuodeksi, mutta maailma muuttui ja nyt aloitimme syyskuun alussa PHT11 – kurssin. Kurssille otettiin vajaa viisikymmentä opiskelijaa, kaikki hakijat eivät päässeet tälläkään kertaa mukaan, koska sekä tilat että muut järjestelyt rajoittavat opiskelijoiden määrää. Ensimmäinen kurssipäivä oli johdantoa opiskeluun ja aiheeseen. Sinikka Hiidenmaa piti ansiokkaan luennon, jota oli ilo kuunnella, vaikka olen jo sen muutaman kerran kuullutkin. :) Opiskelijat osallistuivat innokkaasti ja esittivät omia hyviä kommenttejaan.

Palkkahallinto on vaativa ala, tilitoimistossa sen vaativuus vain korostuu. Tulevaisuus todella tuo lisäksi merkittäviä muutoksia tämän alan käytännön työhön. Olikin taas kerran upea nähdä miten opiskelijat olivat innostuneita oppimaan uutta ja tutustumaan toisiinsa. Ilolla huomioin myös että edellisiin kursseihin verrattuna, useampi mieskin oli tullut mukaan. Ensi tuntumalta tämä porukka vaikutti innokkaalta ja oppimishaluiselta – meille tullee siis upea vuosi mielenkiintoisisten palkkahallinnon kuvioiden parissa. Odotan innolla. Olen etuoikeutettu kun saan olla tässä mukana.



Kiitos Taloushallintoliitolle!


Koulutusterveisin

Riikka

24.5.2015

Kevään koulutusta, tiukkaa asiaa ja ohjelmistoja

Alkuvuoden kiireet on melko hyvin selätetty ja on aikaa ja aika taas päivittää omat ajatukset.

Minulle tällä viikolla on ollut kolme koulutuspäivää pois normaalikuvioista. Keskiviikkona osallistuin Taloushallintoliiton järjestämään ”Palkkahallinto kannattavaksi asiantuntijapalveluksi” koulutuspäivään. Osallistuin sekä kuulijana että puhujana. 

Päivän anti oli mielestäni hyvä ja näin käsitin monen muunkin osallistujan ajattelevan. Kurssi käsitteli ensin puolipäivää tiukkaakin tiukempaa tietoa niistä kaikista eri laeista ja määräyksistä jotka koskevat palkkahallintoa, sen jälkeen kuulimme tulossa olevista ansiorekisteriasioista ja palkkahallintopalvelun tuotteistamisesta. Lopuksi sain itse kertoa näkemyksiäni Taloushallintoalan standardeista ja laatulomakkeista nimenomaan palkkahallinnon näkökulmasta. Näihin läheisesti liittyi myös aiheena olevat palkkahallinnon palveluerittelyt kirjallisissa sopimuksissa sekä tietoturva. Koska olen juuri täällä kirjoittanut edellisen päivitykseni palkkahallinnon tärkeydestä, malttanen jättää keskiviikkopäivän koulutuksen hehkuttamisen pienemmälle.  Totean vaan sen, ettei todennäköisesti kukaan kurssiin osallistunut katunut sinne tuloaan :)



Matka jatkui torstaina periteiselle Tilitoimistoristeilylle, jonka järjestäjänä toimii Tikon Oy. Kun nämä tilaisuudet joskus alkoivat, ne olivat nimensä mukaisesti risteilyjä, kaikki tapahtui laivalla. Myöhempinä vuosina on kokeiltu monenlaista, on ollut vain kaksi asiaa jotka ovat pysyneet samana: hyvä ohjelma ja toimivat järjestelyt. Niin ja mukava henkilökunta. :)

Näillä tilaisuuksilla on monia tarkoituksia ja merkityksiä. Monella nämä kaksi päivää varmasti merkitsevät sopivaa pientä irtiottoa kovan kiirejakson jälkeen, kuitenkin ilman huonoa omaatuntoa :). Vakavasti puhuen, onhan päivillä moninainen merkitys ja tarkoitus. Osanottajat oppivat tuntemaan toisiaan, sekä asiakkaat toisiaan että Tikon Oy:n henkilökuntaa. On hyvä tilaisuus keskustella joko asiantuntijan kanssa itselle ilmenneistä ongelmatilanteista tai kysyä jo etukäteen neuvoja ja vinkkejä. Tarvittaessa voi keskustella oman myyntiyhteyshenkilönsä kanssa. Samalla kuulemme mitä uutta on tehty, mitä ollaan tekemässä ja voimme antaa ajatuksia mitä toivoisimme tehtävän. Tämän tyyppisiä tilaisuuksia varmasti moni muukin ohjelmistotalo järjestää, toivon ainakin niin. Tikon Oy ja sen lukuisat edeltäjät, yrityshän on muuttanut nimeään ja omistusrakennettaan oman asiakasurani aikana (27vuotta) monesti, ovat aina järjestäneet hyvät päivät. Asiakkuuteni on joskus ollut pienempi, joskus isompi, toimistoni koon vaihdellessa, mutta silti olen asiakkaana aina tuntenut itseni paitsi tervetulleeksi myös hyvin huolehdituksi.

Tänä vuonna menimme Tallinnaan nopealla yhteysaluksella, matka-aika kului mukavasti runsaan aamiaisbufeen parissa. Kaksi päivää vietimme Tallinnan keskustassa Radisson Sas Sky hotellissa, jossa meille antoisien luentojen lisäksi tarjoiltiin maukas illallinen. Paluumatka sujui taas sopivasti ruokailun merkeissä pika-aluksella Helsinkiin. Järjestelyt sujuivat hyvin, kiitos Riitta Kärpänniemi ja varmasti moni muukin, hotellin henkilökuntaa unohtamatta. Vaikka olin kotona vasta puolilta öin, reissu kannatti.

Luentoja järjestettiin kahta kerrallaan, joten jokainen pystyi valitsemaan itseään eniten kiinnostavat. Aiheissa käytiin hyvin läpi sen ”varsinaisen” ohjelmiston tehokas ja järkevä käyttö ja annettiin vinkkejä siihen. Tikon määriteltiin hienosti tehokkaan taloushallinnon alustaksi. Näissä noin tunnin luennoissa käsiteltiin yhteisen Turvallisesti ja Tehokkaasti -puheenvuoron jälkeen: Palkanlaskenta ja lomapalkkojen maksu, Laskutus ja liittymät muista järjestelmistä, uusi versio kirjanpito-ohjelmasta, Kirjanpidon tehokäyttö – sähköiset laskut ja massakäsittelyt, kirjanpidon tehokäyttö – ajastukset ja ketjutukset sekö kirjanpidon tehokäyttö – vyörytykset. Toisen luentosarjan ohjelmisto keskittyi ensin uuteen kirjanpitolakiin sekä käytännössä että siihen mitä se tarkoittaa sitten Tikon ohjelmistossa. Sen jälkeen kuultiin luento jossa casen avulla kerrottiin miten PK-yritystä voidaan johtaa NetTikon palvelujen avulla. Erikseen luennon aiheena olivat NetTikon palkka ja Net Tikon aika, seuraavalla luennolla NetTikon perheen Tosite, Raportti, Ostolasku ja Myyntilasku. Lopuksi kuulimme kattavan luennon tilitoimistojen digimarkkinoinnista joka on paljon yksinkertaisempi asia kuin nimi antaa ymmärtää J Saimme myös ennakkotietoa meille annettavasta kattavasta markkinointipaketista jonka jokainen Kumppanitilitoimisto saa veloituksetta käyttöönsä.


Matka jatkui torstaina periteiselle Tilitoimistoristeilylle, jonka järjestäjänä toimii Tikon Oy. Kun nämä tilaisuudet joskus alkoivat, ne olivat nimensä mukaisesti risteilyjä, kaikki tapahtui laivalla. Myöhempinä vuosina on kokeiltu monenlaista, on ollut vain kaksi asiaa jotka ovat pysyneet samana: hyvä ohjelma ja toimivat järjestelyt. Niin ja mukava henkilökunta. :)

Näillä tilaisuuksilla on monia tarkoituksia ja merkityksiä. Monella nämä kaksi päivää varmasti merkitsevät sopivaa pientä irtiottoa kovan kiirejakson jälkeen, kuitenkin ilman huonoa omaatuntoa :). Vakavasti puhuen, onhan päivillä moninainen merkitys ja tarkoitus. Osanottajat oppivat tuntemaan toisiaan, sekä asiakkaat toisiaan että Tikon Oy:n henkilökuntaa. On hyvä tilaisuus keskustella joko asiantuntijan kanssa itselle ilmenneistä ongelmatilanteista tai kysyä jo etukäteen neuvoja ja vinkkejä. Tarvittaessa voi keskustella oman myyntiyhteyshenkilönsä kanssa. Samalla kuulemme mitä uutta on tehty, mitä ollaan tekemässä ja voimme antaa ajatuksia mitä toivoisimme tehtävän. Tämän tyyppisiä tilaisuuksia varmasti moni muukin ohjelmistotalo järjestää, toivon ainakin niin. Tikon Oy ja sen lukuisat edeltäjät, yrityshän on muuttanut nimeään ja omistusrakennettaan oman asiakasurani aikana (27vuotta) monesti, ovat aina järjestäneet hyvät päivät. Asiakkuuteni on joskus ollut pienempi, joskus isompi, toimistoni koon vaihdellessa, mutta silti olen asiakkaana aina tuntenut itseni paitsi tervetulleeksi myös hyvin huolehdituksi.

Tänä vuonna menimme Tallinnaan nopealla yhteysaluksella, matka-aika kului mukavasti runsaan aamiaisbufeen parissa. Kaksi päivää vietimme Tallinnan keskustassa Radisson Sas Sky hotellissa, jossa meille antoisien luentojen lisäksi tarjoiltiin maukas illallinen. Paluumatka sujui taas sopivasti ruokailun merkeissä pika-aluksella Helsinkiin. Järjestelyt sujuivat hyvin, kiitos Riitta Kärpänniemi ja varmasti moni muukin, hotellin henkilökuntaa unohtamatta. Vaikka olin kotona vasta puolilta öin, reissu kannatti.

Luentoja järjestettiin kahta kerrallaan, joten jokainen pystyi valitsemaan itseään eniten kiinnostavat. Aiheissa käytiin hyvin läpi sen ”varsinaisen” ohjelmiston tehokas ja järkevä käyttö ja annettiin vinkkejä siihen. Tikon määriteltiin hienosti tehokkaan taloushallinnon alustaksi. Näissä noin tunnin luennoissa käsiteltiin yhteisen Turvallisesti ja Tehokkaasti -puheenvuoron jälkeen: Palkanlaskenta ja lomapalkkojen maksu, Laskutus ja liittymät muista järjestelmistä, uusi versio kirjanpito-ohjelmasta, Kirjanpidon tehokäyttö – sähköiset laskut ja massakäsittelyt, kirjanpidon tehokäyttö – ajastukset ja ketjutukset sekö kirjanpidon tehokäyttö – vyörytykset. Toisen luentosarjan ohjelmisto keskittyi ensin uuteen kirjanpitolakiin sekä käytännössä että siihen mitä se tarkoittaa sitten Tikon ohjelmistossa. Sen jälkeen kuultiin luento jossa casen avulla kerrottiin miten PK-yritystä voidaan johtaa NetTikon palvelujen avulla. Erikseen luennon aiheena olivat NetTikon palkka ja Net Tikon aika, seuraavalla luennolla NetTikon perheen Tosite, Raportti, Ostolasku ja Myyntilasku. Lopuksi kuulimme kattavan luennon tilitoimistojen digimarkkinoinnista joka on paljon yksinkertaisempi asia kuin nimi antaa ymmärtää J Saimme myös ennakkotietoa meille annettavasta kattavasta markkinointipaketista jonka jokainen Kumppanitilitoimisto saa veloituksetta käyttöönsä.